- Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
- Biuro Pełnomocnika Rządu
- Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON)
- Biuro Praw Pacjenta przy Ministrze Zdrowia
- Narodowy Fundusz Zdrowia
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych
- Urząd Wojewódzki
- Samorząd województwa
- Powiat
- Gmina
- Domy Pomocy Społecznej
- Dzienny dom
- Rodzinne Domy Pomocy
- Warsztaty Terapii Zajęciowej
- Środowiskowe Domy Samopomocy
- Centra Opiekuńczo-Mieszkalne ponadlokalne i lokalne
- Usługi opieki wytchnieniowej
- Asystent osoby niepełnosprawnej
- Kluby seniora
- Organizacje pozarządowe
- Inne podmioty w tym świetlice, kluby, ogniska
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
Departament Pomocy i Integracji Społecznej
Departament Pomocy i Integracji Społecznej odpowiada za określanie kierunków działań i realizację zadań w zakresie pomocy i integracji społecznej, działanie centrów usług społecznych, przygotowanie standardów w powyższych sferach oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań.
Do zadań Departamentu należy w szczególności:
- opracowywanie, wdrażanie oraz monitoring realizacji rządowych i resortowych programów wsparcia osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym;
- monitorowanie sposobu realizacji zadań pomocy społecznej wykonywanych przez samorządy i jednostki organizacyjne pomocy społecznej;
- tworzenie i doskonalenie standardów usług w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz usług środowiskowych, a także monitorowanie procesu ich wdrażania;
- realizacja zadań w obszarze pomocy społecznej służących przeciwdziałaniu ubóstwu i wykluczeniu społecznemu;
- prowadzenie spraw związanych z zadaniami Ministra wynikającymi z ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1300), z zastrzeżeniem spraw związanych z wypłatą świadczeń z FS;
- wykonywanie zadań związanych z realizacją Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 w obszarze pomocy i integracji społecznej;
- wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Pomoc Żywnościowa 2014-2020 oraz zadań wynikających z pełnienia funkcji Pionu Beneficjenta w ramach Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FEAD);
- inicjowanie działań w zakresie kształtowania polityki kształcenia zawodowego oraz szkoleniakadry pomocy społecznej, w tym zwłaszcza pracowników socjalnych, kadry centrów usług społecznych oraz wprowadzania nowych zawodów i specjalności w obszarze pomocy społecznej;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach pozostających we właściwości Departamentu;
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem zgód i prowadzeniem wykazu placówek uprawnionych do prowadzenia szkoleń specjalizacyjnych w zawodzie pracownik socjalny, szkoleń specjalizacyjnych z zakresu organizacji pomocy społecznej, szkoleń dla superwizorów pracy socjalnej;
- wydawanie opinii dotyczących uprawnień do wykonywania zawodu pracownika socjalnego;
- prowadzenie spraw związanych z nadzorem merytorycznym nad szkoleniami w zakresie organizacji pomocy społecznej i specjalizacji I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny oraz szkoleniami dla superwizorów pracy socjalnej;
- realizacja zadań instytucji wiodącej w zakresie polityki integracyjnej cudzoziemców oraz koordynacja zadań w obszarze integracji cudzoziemców;
- prowadzenie spraw związanych z implementacją Funduszu Azylu, Migracji i Integracji na lata 2014-2020;
- prowadzenie spraw związanych z zadaniami Ministra w zakresie przeciwdziałania handlowi ludźmi;
- inicjowanie zmian w zakresie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej;
- realizacja zadań związanych z przyznawaniem oraz wręczaniem nagród specjalnych Ministra za wybitne, nowatorskie rozwiązania w zakresie pomocy społecznej;
- obsługa Rady Pomocy Społecznej, obsługa i współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną do spraw stopni specjalizacji zawodowej pracowników socjalnych oraz współpraca z Regionalnymi Komisjami Egzaminacyjnymi.[1]Za: https://www.gov.pl/web/rodzina/departament-pomocy-i-integracji-spolecznej (12.11.2021)
Rada Pomocy Społecznej
Rada Pomocy Społecznej jest organem opiniodawczo–doradczym w sprawach pomocy społecznej. Działa od roku 1991 przy ministrze właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, na podstawie przepisów ustawy o pomocy społecznej oraz rozporządzenia wydanego w oparciu o delegację ustawową.
Zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507, z późn. zm.) Rada składa się z nie więcej niż 20 osób reprezentujących jednostki organizacyjne pomocy społecznej, jednostki samorządu terytorialnego, wojewodów, organizacje społeczne i zawodowe, kościoły i inne związki wyznaniowe oraz środowiska naukowe. Członków Rady powołuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego. Członkowie Rady Pomocy Społecznej pełnią swoje funkcje społecznie. Kadencja Rady trwa 3 lata.
Do zakresu działania Rady należy :
- opiniowanie projektów aktów prawnych oraz inicjowanie zmian przepisów prawa w zakresie pomocy społecznej,
- przygotowywanie ekspertyz dotyczących wybranych obszarów pomocy społecznej,
- przedstawianie ministrowi okresowych informacji o swojej działalności,
- przyjmowanie i opiniowanie dla ministra wniosków o nagrody specjalne za wybitne osiągnięcia
w dziedzinie pomocy społecznej.[2]Za: https://www.gov.pl/web/rodzina/rada-pomocy- (12.11.2021) - opiniowanie projektów aktów prawnych oraz inicjowanie zmian przepisów prawa w zakresie pomocy społecznej,
- przygotowywanie ekspertyz dotyczących wybranych obszarów pomocy społecznej,
- przedstawianie ministrowi okresowych informacji o swojej działalności,
- przyjmowanie i opiniowanie dla ministra wniosków o nagrody specjalne za wybitne osiągnięcia
w dziedzinie pomocy społecznej.[3]Za: https://www.gov.pl/web/rodzina/rada-pomocy- (12.11.2021)
Biuro Pełnomocnika Rządu
Adres:
Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych
ul. Żurawia 4A
00-503 Warszawa
Tel. 22 461 60 00, 22 529 06 00
Zadania Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych
Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych sprawuje merytoryczny nadzór nad wykonywaniem zadań wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Pełnomocnik jest sekretarzem stanu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. Powoływany i odwoływany jest przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Do zadań Pełnomocnika należy m.in.:
- inicjowanie, nadzór i koordynacja nad wykonywaniem zadań wynikających z ustawy,
- inicjowanie kontroli realizacji zadań określonych w ustawie,
- żądanie od podmiotów informacji, dokumentów i sprawozdań okresowych dotyczących realizacji zadań,
- organizowanie konferencji i szkoleń,
- udzielanie informacji w sprawach z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnienia osób niepełnosprawnych,
- opracowywanie standardów w zakresie realizacji zadań określonych w ustawie,
- opracowywanie oraz opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących zatrudnienia, rehabilitacji oraz warunków życia osób niepełnosprawnych,
- opracowywanie projektów programów rządowych dotyczących rozwiązywania problemów osób niepełnosprawnych,
- ustalanie założeń do rocznych planów rzeczowo-finansowych dotyczących realizacji zadań wynikających z ustawy,
- inicjowanie i realizacja działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności i barier utrudniających osobom niepełnosprawnym funkcjonowanie w społeczeństwie,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych.
Pełnomocnik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych (BON), które stanowi wyodrębnioną komórkę organizacyjną w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych przyjmuje interesantów w każdy pierwszy i trzeci poniedziałek miesiąca. Zgłoszenia telefoniczne przyjmują pracownicy Biura pod nr tel. 22 461 60 00 lub adresem mailowym sekretariat.bon@mrpips.gov.pl.
Osoby posługujące się językiem migowym mogą wysłać swoje zgłoszenie na adres poczty elektronicznej: sekretariat.bon@mrpips.gov.pl przynajmniej jeden dzień przed planowaną wizytą.[4]Za: https://niepelnosprawni.gov.pl/p,12,pelnomocnik (12.11.2021)
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON)
al. Jana Pawła II 13
00-828 Warszawa
tel. 22 50 55 500
Zadania ustawowe
- Dofinansowanie w wysokości do 50% oprocentowania zaciągniętych kredytów bankowych, pod warunkiem wykorzystania tych kredytów na cele związane z rehabilitacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych.
- Dofinansowanie kosztów szkolenia, o którym mowa w art. 18 ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się
- Finansowanie badań, ekspertyz i analiz dotyczących rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych
- Refundacja kosztów wydawania certyfikatów przez podmioty uprawnione do szkolenia psów asystujących
- Refundacja dodatkowych kosztów poniesionych przez pracodawcę prowadzącego zakład pracy chronionej[5]Za: https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/pro (12.11.2021)
Jednostki organizacyjne Biura Funduszu
- Dyrektor Generalny – 22 50 55 222
- Departament Wsparcia Zarządu – 22 50 55 768
- Departament ds. Finansowych – 22 50 55 211
- Departament ds. Rynku Pracy – 22 50 55 650, 22 50 55 651
- Departament ds. Wpłat – 22 50 55 403, 22 50 55 404
- Departament ds. Kontroli – 22 50 55 692
- Departament ds. Windykacji Należności – 22 50 55 626, 22 50 55 631
- Departament ds. Polityki Regionalnej – 22 50 55 370
- Departament ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi – 22 50 55 370
- Departament ds. Dostępności- 538 628 050
- Departament ds. Organizacyjnych – 22 50 55 244
- Departament ds. Teleinformatyki – 22 50 55 553
- Biuro ds. Audytu Wewnętrznego i Jakości – 22 50 55 444
- Biuro ds. Kapitału Ludzkiego
- Biuro ds. Analiz, Prognoz i Współpracy Międzynarodowej- 22 50 55 742,
22 50 55 122 - Biuro ds. Bezpieczeństwa[6]Za: https://www.pfron.org.pl/kontakt/ (12.11.2021)
- Dyrektor Generalny – 22 50 55 222
- Departament Wsparcia Zarządu – 22 50 55 768
- Departament ds. Finansowych – 22 50 55 211
- Departament ds. Rynku Pracy – 22 50 55 650, 22 50 55 651
- Departament ds. Wpłat – 22 50 55 403, 22 50 55 404
- Departament ds. Kontroli – 22 50 55 692
- Departament ds. Windykacji Należności – 22 50 55 626, 22 50 55 631
- Departament ds. Polityki Regionalnej – 22 50 55 370
- Departament ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi – 22 50 55 370
- Departament ds. Dostępności- 538 628 050
- Departament ds. Organizacyjnych – 22 50 55 244
- Departament ds. Teleinformatyki – 22 50 55 553
- Biuro ds. Audytu Wewnętrznego i Jakości – 22 50 55 444
- Biuro ds. Kapitału Ludzkiego
- Biuro ds. Analiz, Prognoz i Współpracy Międzynarodowej- 22 50 55 742,
22 50 55 122 - Biuro ds. Bezpieczeństwa[7]Za: https://www.pfron.org.pl/kontakt/ (12.11.2021)
Biuro Praw Pacjenta przy Ministrze Zdrowia
ul. Długa 38/40
00-238 Warszawa
Tel./fax: 22 635 75 78
e’mail: sekretariat@bpp.waw.pl
Bezpłatna infolinia: 800 190 590 (pn. – pt. w godz. 9.00 – 21.00)
Zadania Rzecznika Praw Pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej, właściwym (kompetentnym) w sprawach ochrony praw pacjentów. Zadania Rzecznika określa Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Do zakresu działania Rzecznika należy:
- prowadzenie postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów;
- prowadzenie postępowań w trybie art. 50-53;
- w sprawach cywilnych wykonywanie zadań określonych w art. 55;
- ochrona praw pacjentów korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez szpital psychiatryczny, o którym mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z 2020 r. poz. 685);
- opracowywanie i przedkładanie Radzie Ministrów projektów aktów prawnych dotyczących ochrony praw pacjenta;
- występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjenta;
- opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie praw pacjenta;
- współpraca z organami władzy publicznej w celu zapewnienia pacjentom przestrzegania ich praw, w szczególności z ministrem właściwym do spraw zdrowia;
- przedstawianie właściwym organom władzy publicznej, organizacjom i instytucjom oraz samorządom zawodów medycznych ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw pacjenta;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, do których celów statutowych należy ochrona praw pacjenta;
- współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych;
- analiza skarg pacjentów w celu określenia zagrożeń i obszarów w systemie ochrony zdrowia wymagających naprawy;
- wykonywanie innych zadań określonych w przepisach prawa lub zleconych przez Prezesa Rady Ministrów.
Rzecznik może zwrócić się do Rzecznika Praw Obywatelskich lub Rzecznika Praw Dziecka o podjęcie działań z zakresu ich kompetencji.[8]Za: https://www.gov.pl/web/rpp/zadania-rzecznika (12.11.2021)
Narodowy Fundusz Zdrowia
Delegatura Mazowieckiego OW NFZ
Adres:
Delegatura Mazowieckiego Oddz.Woj. Narodowego Funduszu Zdrowia
Delegatura w Radomiu
ul. Piastowska 4
26-617 Radom
Tel. 48 670 96 00
Narodowy Fundusz Zdrowia (Mazowiecki Oddział Wojewódzki)
ul. Chałubińskiego 8
00-613 Warszawa
Tel. 22 279 75 50
e-recepta
Jak otrzymać e-receptę
E-receptę można otrzymać w formie elektronicznej i papierowej.
Jeśli chcesz dostawać e-recepty w formie elektronicznej, wybierz sposób powiadomień.
W tym celu:
- Zaloguj się do Internetowego Konta Pacjenta (IKP).
- Wybierz sposób powiadomień o e-recepcie w zakładce „Moje konto”. Masz do wyboru SMS, e-mail lub obie te opcje.
Możesz też otrzymać papierowy wydruk e-recepty, bez konieczności logowania się do IKP. Wystarczy, że zgłosisz to lekarzowi podczas wizyty.
Jak zrealizować e-receptę
Jeśli chcesz zrealizować e-receptę, potrzebujesz numer PESEL oraz specjalny kod, który dostaniesz (w zależności od Twojego wyboru) poprzez:
- SMS
- papierowy wydruk informacyjny od lekarza.
Dlaczego e-recepta
E-recepta jest wygodna i pozwala zaoszczędzić czas. Ma więcej zalet niż tradycyjna recepta, np.:
- jeżeli lekarz przepisał Ci kilka leków, nie potrzebujesz odpisu, żeby kupić je w różnych aptekach (nie stracisz też refundacji na nie)
- e-recepta jest zawsze czytelna i nie ma ryzyka, że otrzymasz niewłaściwy lek
- nie zgubisz jej – wszystkie e-recepty zapisują się w Twoim Internetowym Koncie Pacjenta.
Co jeszcze dzięki e-recepcie
Jeśli masz dostęp do IKP, możesz:
- w każdej chwili sprawdzić jak przyjmować lek – na e-recepcie znajdziesz informacje na temat dawkowania
- otrzymać kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie w przypadku choroby przewlekłej (po ustaleniu z lekarzem)
- sprawdzić dawkowanie leków, które lekarz przepisał Twoim dzieciom (do ukończenia 18. roku życia).[9]Za: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/jak-dziala-e-recepta/ (12.11.2021)
Internetowe Konto Pacjenta
W Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) znajdziesz informacje na temat danych medycznych swoich i bliskich, którzy udostępnią Ci konto. IKP jest łatwe i szybkie w obsłudze.
Jakie informacje znajdziesz w IKP
Warto założyć konto w IKP, bo dzięki niemu będziesz mieć dostęp do indywidualnych informacji na temat:
- miejsc, w których możesz się leczyć
- świadczeń (wraz z kwotami), których udzielono Ci w ramach NFZ
- prawa do świadczeń opieki zdrowotnej – czy je masz i na jakiej podstawie
- wyrobów medycznych i leków (wraz z wysokością refundacji), które były Tobie zlecone
- upoważnień do dokumentacji medycznej, które przekazujesz swoim bliskim
- zgód na świadczenia zdrowotne, które wyrażasz
- zaświadczeń lekarskich w czasie choroby i macierzyństwa, które wystawili Ci lekarze
- wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, którą płacisz
- e-recept, e-skierowań, e-zwolnień, które wystawiają Ci lekarze.
Co zrobisz dzięki IKP
IKP prócz oferty informacyjnej daje też możliwość załatwienia różnych spraw, np.:
- otrzymasz recepty na leki bez konieczności wizyty u lekarza, jeśli kontynuujesz leczenie
- otrzymasz recepty od pielęgniarki lub położnej – zarówno po tradycyjnej wizycie, jak i po konsultacji telemedycznej (na odległość)
- złożysz wniosek o kartę EKUZ
- upoważnisz inną osobę do dostępu do Twoich danych medycznych lub informacji o stanie Twojego zdrowia.
Jak zalogujesz się do IKP
- Wejdź na www.pacjent.gov.pl.
- Wybierz jeden ze sposobów logowania:
- za pomocą profilu zaufanego (tutaj możesz założyć profil zaufany)
- za pomocą e-dowodu (tutaj dowiesz się więcej o e-dowodzie). [10]Za: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/interneto
Zaopatrzenie w wyroby medyczne
Co to są wyroby medyczne
Wyroby medyczne to np. protezy, aparaty i ortezy ortopedyczne, wózki inwalidzkie, laski, kule, balkoniki, obuwie ortopedyczne, zestawy infuzyjne do osobistych pomp insulinowych, pieluchomajtki, cewniki, sprzęt stomijny [1].
Czy wyroby medyczne są refundowane
Pacjentom przysługuje refundacja wyrobów medycznych.
Jaki jest okres ważności zlecenia
Zlecenie na wyroby medyczne mogą być wystawiane maksymalnie na 12 miesięcy.
Niektóre wyroby, jak np. pieluchomajtki, przysługują comiesięcznie. Zlecenia na nie mogą być wystawione na dłużej niż jeden miesiąc. Możesz je wówczas zrealizować w częściach. Nie zrealizujesz zlecenia za miesiące, które już upłynęły.
Jak otrzymać zlecenie na wyroby medyczne
Zlecenie na wyroby medyczne wystawia najczęściej lekarz, ale też pielęgniarka, położna, fizjoterapeuta lub inne osoby uprawnione [2].
Kto potwierdza zlecenia na wyroby medyczne
Od 1 stycznia 2020 r. zlecenie może potwierdzić:
- lekarz lub inna osoba uprawniona do wystawienia zlecenia,
- dowolny oddział NFZ (jeśli lekarz nie może tego zrobić).
Gdzie kupić wyroby medyczne
Wyroby medyczne kupisz w punktach, które mają umowę z NFZ na realizację zaopatrzenia w wyroby medyczne. Są to najczęściej sklepy medyczne lub apteki. Nie obowiązuje rejonizacja, to Ty decydujesz, gdzie zrobisz zakupy. Jeśli podzielisz zlecenie na części, to każdą część musisz zrealizować w punkcie, w którym zostawisz zlecenie.
Produkty mogą różnić się ceną i jakością. Możesz wybrać wyrób droższy niż limit refundacji i dopłacić różnicę między ceną brutto wyrobu a kwotą refundacji. Każdy punkt, który ma umowę z NFZ na realizację zaopatrzenia w wyroby medyczne, musi mieć przynajmniej jeden produkt w grupie w cenie limitu z rozporządzenia [1].[11]Za: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/jak-zrealizowac-zapotrzebowanie-na-srodki-pomocnicze-i-ortopedyczne/ (12.11.2021)
Podstawy prawne:
[1] Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie z dnia 29 maja 2017 r. (Dz. U. 2019 poz. 1267 z późn. zm.).
[2] Art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 784 z późn. zm.).
Skargi i wnioski
Tryb przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Skarga może dotyczyć w szczególności naruszenia praw świadczeniobiorców w zakresie:
- udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców, z którymi Fundusz zawarł umowę o ich udzielanie;
- przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw przez Fundusz;
- zaniedbania lub nienależytego wykonywania zadań przez pracowników Funduszu.
Wniosek może dotyczyć m.in.:
- spraw ulepszenia organizacji i poprawy funkcjonowania Narodowego Funduszu Zdrowia,
- wzmocnienia praworządności,
- zapobiegania nadużyciom,
- spraw związanych z lepszym zaspakajaniem potrzeb świadczeniobiorców oraz z efektywniejszym wykonywaniem zadań przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
WAŻNE! Pracownicy NFZ nie są upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia. Zastrzeżenia pacjentów dotyczące sposobu leczenia należy kierować w pierwszej kolejności do: osób zarządzających podmiotami leczniczymi udzielającymi świadczeń zdrowotnych lub rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej lub Rzecznika Praw Pacjenta.
Pismo w sprawie skargi powinno zawierać następujące informacje:
- dane skarżącego (imię, nazwisko, adres),
- dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy,
- precyzyjny opis zdarzenia,
- w przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia.
Skargi i wnioski można składać do oddziału wojewódzkiego NFZ lub do Centrali NFZ:
Można to zrobić na kilka sposobów:
- bezpośrednio w siedzibie oddziału lub jego delegaturze,
- wysłać pocztą na adres oddziału wojewódzkiego lub właściwej dla siedziby świadczeniodawcy delegatury,
- wysłać faksem,
- przesłać skargę na adres e-mail. W przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku za pomocą poczty elektronicznej, które nie zostały opatrzone podpisem elektronicznym lub nie zawierają imienia, nazwiska (nazwy) i adresu wnoszącego, pozostawia się bez rozpatrzenia
- pracownik NFZ za pomocą poczty elektronicznej występuje odpowiednio do skarżącego lub wnioskodawcy o uzupełnienie złożonej skargi lub wniosku w terminie siedmiu dni, jeżeli z treści nie można ustalić problemu. Termin do załatwienia skargi lub wniosku biegnie od dnia wpływu uzupełnienia do Funduszu. Nieusunięcie braków skutkuje pozostawieniem skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.
- przesłać za pośrednictwem platformy ePUAP.[12]Za; https://www.nfz.gov.pl/bip/skargi-i-wnioski/ (12.11.2021)
Jak wyjechać na leczenie do uzdrowiska
Krok 1. Skierowanie
Skierowanie na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową wystawia Lekarz ubezpieczenia zdrowotnego.
Krok 2. Opis stanu pacjenta
Wystawiając skierowanie lekarz kierujący pacjenta na leczenie zobowiązany jest dokładnie opisać stan zdrowia pacjenta, w szczególności wyraźnie określić stopień samodzielności i samoobsługi oraz wypełnić (zaznaczając odpowiednią rubrykę) pole „Przeciwwskazania do zabiegów z udziałem naturalnych surowców leczniczych”.
Krok 3. Kopie dokumentów
Zapytaj lekarza czy musisz dołączyć do skierowania kopie dokumentów ponieważ jeżeli lekarz wystawiający skierowanie w punkcie III obowiązującego druku skierowania wpisze wymagane wyniki badań (morfologii, ob, moczu, EKG, zdjęć rtg) do wypełnionych druków nie należy dodatkowo załączać wyników badań, które zostały już ujęte w skierowaniu. W przypadku składania wraz ze skierowaniem kart informacyjnych z pobytów szpitalnych prosimy dołączać kserokopie tychże dokumentów.
Krok 4. Dostarczenie skierowania
Skierowanie na leczenie uzdrowiskowe może być przesłane do oddziału Funduszu przez lekarza kierującego lub przez zainteresowanego świadczeniobiorcę. Skierowanie można wysłać pocztą lub przynieść do NFZ osobiście.
Dane kontaktowe oddziałów wojewódzkich NFZ
Krok 5. Rejestracja
Skierowanie, które wpływa do oddziału Funduszu jest rejestrowane i otrzymuje indywidualny numer. W przypadku stwierdzenia braków formalnych (np. brak pieczątki przychodni) Fundusz poprosi o ich uzupełnienie.
Krok 6. Przekazanie skierowania
Zarejestrowane skierowanie przekazywane jest lekarzowi specjaliście w dziedzinie balneologii i medycyny fizykalnej lub rehabilitacji medycznej, który dokonuje aprobaty skierowania pod względem celowości leczenia uzdrowiskowego albo rehabilitacji uzdrowiskowej.
Krok 7. Listowne powiadomienie
O zakwalifikowaniu do leczenia uzdrowiskowego lub odmowie powiadomimy Cię listownie.
Krok 8. Termin wyjazdu
Po otrzymaniu pisemnej informacji o zakwalifikowaniu do leczenia uzdrowiskowego czekaj na pisemne powiadomienie o terminie wyjazdu. Obecnie średni czas oczekiwania to ok. 2 lata.
Krok 9. Powiadomienie
O terminie wyjazdu zostaniesz powiadomiony listownie na minimum 14 dni przed turnusem.
Krok 10. Etap realizacji[13]Za: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/jak-wyjechac-na-leczenie-do-uzdrowiska/ (12.11.2021)
Skierowanie na leczenie uzdrowiskowe


EKUZ
Co to jest EKUZ?
EKUZ, czyli Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego, to dokument unijny. Potwierdza on Twoje prawo do bezpłatnego leczenia w każdym innym niż Twoje państwie UE lub EFTA. EKUZ jest wystawiany dla każdej osoby oddzielnie. Nie ma jednej wspólnej karty dla całej rodziny.
Ważne! Jeżeli wyjeżdżasz do Wielkiej Brytanii zapoznaj się z zasadami obowiązującymi po 31 grudnia 2020 r. w zakładce Brexit
Ważne! EKUZ dla osób niewidomych i niedowidzących na Twoje życzenie może być oznakowana naklejką z tekstem w alfabecie Braille’a.
Co można leczyć z EKUZ?
Zakres leczenia z EKUZ jest ograniczony. Masz prawo tylko do leczenia:
- niezbędnego i nieplanowanego,
- w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej danego państwa,
- na tych samych zasadach, na jakich korzystają z niego obywatele danego kraju (jeśli w danym państwie jest np. obowiązek opłacenia części kosztów za wizytę u lekarza, to i Ty za nią zapłacisz).
Kiedy możesz mieć EKUZ?
Otrzymasz EKUZ, jeśli jesteś osobą uprawnioną do świadczeń zdrowotnych w Polsce. Uprawnione do świadczeń są:
- osoby ubezpieczone (np. pracujące, na emeryturze),
- osoby nieubezpieczone, które jednak mają prawo do leczenia na podstawie szczególnych uprawnień (np. dzieci do lat 18, które nie mogą być zgłoszone do ubezpieczenia przez rodzica lub dziadka).
Czy wyrobienie EKUZ jest płatne?
Nie. Wyrobienie EKUZ jest bezpłatne.
Jak uzyskać EKUZ?
Wniosek o EKUZ możesz złożyć na pięć sposobów. Wybierz jeden:
- Osobiście w dowolnym oddziale lub delegaturze NFZ
- Za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP
- Za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta (IKP)
- Pocztą tradycyjną, na adres dowolnego oddziału lub delegatury NFZ
- Pocztą elektroniczną (tylko w przypadku pracowniczych wniosków o EKUZ)
Do wydania EKUZ są wymagane:
- legitymacja – potwierdza kontynuację nauki, gdy skończyłeś 18 lat, jesteś uczniem, studentem lub na studiach doktoranckich i zostałeś zgłoszony do ubezpieczenia jako członek rodziny,
- dokument A1 – wydany przez ZUS lub KRUS, gdy wyjeżdżasz w związku z wykonywaniem pracy,
- dokument U2 – wydany przez urząd pracy, gdy wyjeżdżasz w celu poszukiwania pracy.
- upoważnienie – jeśli wniosek składasz za inną osobę.
W pozostałych przypadkach potwierdzimy Twoje prawo do świadczeń sami, na podstawie danych z naszej bazy. Wydamy Ci wówczas EKUZ bez żadnych dodatkowych dokumentów.
W wyjątkowych sytuacjach możesz jednak zostać poproszony o okazanie dokumentów, które potwierdzają Twoje ubezpieczenie zdrowotne w NFZ. Zwłaszcza jeśli nie jesteś ubezpieczony, ale posiadasz prawo na podstawie szczególnych uprawnień.
Jesteś osobą ubezpieczoną? Twoje ubezpieczenie potwierdza (odpowiednio do sytuacji):
- aktualne zaświadczenie wypełnione przez płatnika składki (pracodawcę),
- aktualne zaświadczenie z KRUS o podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu w NFZ (rolnik),
- aktualne zaświadczenia z ZUS o niezaleganiu w opłacaniu składek (osoby prowadzące działalność gospodarczą),
- legitymacja emeryta lub rencisty,
- aktualne zaświadczenie o pobieraniu zasiłku przedemerytalnego,
- aktualne zaświadczenie wystawione przez urząd pracy (bezrobotni, którzy nie są objęci ubezpieczeniem z innego tytułu),
- aktualne zaświadczenie z uczelni o zgłoszeniu do ubezpieczenia (studenci, którzy nie są objęci ubezpieczeniem z innego tytułu).
Jesteś ubezpieczony jako członek rodziny? Twoje ubezpieczenie potwierdza:
- zgłoszenie do ubezpieczenia jako członka rodziny (druk ZUS ZCNA, jeżeli zgłoszenie nastąpiło po 1 lipca 2008 r., lub ZUS ZCZA, jeżeli zgłoszenie nastąpiło przed 1 lipca 2008 r.),
- dokument potwierdzający uprawnienia do świadczeń osoby ubezpieczonej, która zgłosiła członka rodziny do ubezpieczenia.
Nie jesteś ubezpieczony, ale masz prawo do świadczeń na podstawie szczególnych uprawnień (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2–4 ustawy o świadczeniach)? Twoje prawo potwierdza (odpowiednio do sytuacji):
- decyzja wójta (burmistrza, prezydenta) gminy, w której mieszkasz,
- dokument tożsamość,
- zaświadczenie od lekarza (z datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed złożeniem wniosku), ewentualnie karta przebiegu ciąży,
- skrócony odpis aktu urodzenia,
- dokument potwierdzający zamieszkiwanie na terytorium RP lub oświadczenie o zamieszkiwaniu na terytorium RP,
- dokument potwierdzający statusu uchodźcy lub ochronę uzupełniającą albo zezwolenie na pobyt czasowy.
Jeżeli nie masz wymienionych dokumentów, to możesz przedstawić inne. Muszą być wystawione przez właściwy organ i potwierdzać odprowadzanie składek na ubezpieczenie zdrowotne.[14]Za: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/nasze-zdrowie-w-ue/leczenie-w-krajach-unii-europejskiej-i-efta/jak-wyrobic-karte-ekuz/(12.11.201)
Jak długo EKUZ jest ważny?
20 lat jeśli:
- otrzymujesz emeryturę i osiągnąłeś wiek emerytalny (60 lat w przypadku kobiet i 65 lat w przypadku mężczyzn)
Do 18-go roku życia jeśli:
- nie masz 18 lat i masz ubezpieczenie jako członek rodziny1) (EKUZ będzie ważny do dnia Twoich 18 urodzin)
- nie masz 18 lat i masz własny tytuł do ubezpieczenia2) lub pobierasz rentę (EKUZ będzie ważny do dnia Twoich 18 urodzin)
5 lat jeśli:
- otrzymujesz emeryturę i nie ukończyłeś 60 lat w przypadku kobiet i 65 lat w przypadku mężczyzn
- nie masz 18 lat i nie masz ubezpieczenia, ale masz obywatelstwo polskie (EKUZ będzie ważna do dnia Twoich 18 urodzin)
3 lata jeśli:
- jesteś osobą zatrudnioną,
- prowadzisz działalność gospodarczą,
- otrzymujesz zasiłek lub świadczenie przedemerytalne.
18 miesięcy jeśli:
- otrzymujesz rentę i masz więcej niż 18 lat,
- masz ubezpieczenie jako członek rodziny i masz więcej niż 18 lat,
- masz ubezpieczenie jako student.
- jesteś uczniem, masz więcej niż 18 lat i własny tytuł do ubezpieczenia3)
6 miesięcy jeśli nie masz ubezpieczenia, ale masz prawo do świadczeń na podstawie szczególnych uprawnień, czyli:
- jesteś w ciąży lub w trakcie porodu, masz obywatelstwo polskie i mieszkasz w Polsce,
- jesteś w ciąży lub w trakcie porodu, masz status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy i mieszkasz w Polsce,
- nie masz 18 lat, mieszkasz w Polsce i masz status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy (EKUZ traci ważność w dniu Twoich 18 urodzin).
2 miesiące jeśli:
- jesteś zarejestrowany w Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna,
- jesteś osobą ubezpieczoną nie wymienioną wcześniej lub jesteś osobą, dla której nie został spełniony obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego.
90 dni jeśli:
- nie masz ubezpieczenia, ale spełniasz kryterium dochodowe do otrzymywania świadczeń z pomocy społecznej, co potwierdza decyzja np. wójta, burmistrza4).
42 dni jeśli:
- nie masz ubezpieczenia, ale jesteś w połogu, masz obywatelstwo polskie i mieszkasz w Polsce. [15]Za https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/nasze-zdrowie-w-ue/leczenie-w-krajach-unii-europejskiej-i-efta/jak-wyrobic-karte-ekuz/(12.11.2021)
Podstawa prawna
1) Dotyczy to osób, o których mowa w art. 5 pkt 3 lit a) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
2) Dotyczy to osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt. 17–19 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
3) Dotyczy to osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt. 17, 18 i 19 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
4) Uprawnienie wynika z art. 54 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Podmiot publikujący: Centrala NFZ
Publikujący informację: Paweł Grzybowski
Publikacja informacji: 17.12.2019 10:45
Aktualizacja informacji: 30.09.2021 15:54
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Oddział w Radomiu
ul. Czachowskiego 21a
26-600 Radom
Do głównych zadań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Radomiu należą:
- realizacja uchwalonych przepisów o ubezpieczeniach społecznych, w tym:
- ustalanie obowiązku ubezpieczeń społecznych,
- określenie uprawnień do świadczenia z ubezpieczenia i ich wypłacanie (chyba, że odrębne przepisy stanowią inaczej),
- określanie wysokości i pobieranie składek ubezpieczeniowych (społecznych, zdrowotnych, na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych),
- prowadzenie indywidualnych kont ubezpieczonych i płatników składek,
- prowadzenie rozliczeń z płatnikami składek,
- podejmowanie decyzji orzekających o uprawnieniach do świadczeń z ubezpieczeń społecznych (lekarze orzecznicy, komisje lekarskie Zakładu w Radomiu);
- realizacja umów i porozumień międzynarodowych, związanych z ubezpieczeniem społecznym;
- wystawianie legitymacji emeryta-rencisty osobom uprawnionym;
- dystrybucja środków finansowych z funduszów ubezpieczeń społecznych i Funduszu Alimentacyjnego;
- kontrola:
- orzeczeń o czasowej niezdolności do pracy,
- opłacania obowiązkowych składek przez płatników;
- prewencja rentowa, czyli działanie na rzecz utrzymania w zdrowiu społeczeństwa, poprzez:
- rehabilitację leczniczą ubezpieczonych zagrożonych niezdolnością do pracy (na przykład skierowania do sanatoriów),
- prace badawcze i analizy przyczyn niezdolności do pracy,
- inne działania prewencyjne.[16][i] Za: https://jakiwniosek.pl/instytucje/zaklad-ubezpieczen-spolecznych-zus/radom (12.11.2021)
Urząd Wojewódzki
Wydział Polityki Społecznej
Kontakt:
Wydział Polityki Społecznej
al. Jerozolimskie 28
00-024 Warszawa
tel. 22 695 71 00
fax. 22 695 71 01
e-mail: wps@mazowieckie.pl
adres do korespondencji:
pl. Bankowy 3/5
00-950 Warszawa
Wydział Polityki Społecznej zajmuje się sprawami z zakresu pomocy społecznej, wsparcia rodziny, pieczy zastępczej.
Zadania Wydziału:
- prowadzenie spraw dotyczących nadzoru i kontroli zadań z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, wspierania rodziny i pieczy zastępczej, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz nadzór nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej samorządu terytorialnego z wymaganymi kwalifikacjami;
- planowanie i wykonywanie budżetu państwa z zakresu polityki społecznej w odniesieniu do zadań, które realizuje wojewoda;
- koordynowanie i realizowanie programów rządowych z zakresu polityki społecznej;
- realizacja ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci;
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie domów pomocy społecznej, placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo – terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych oraz placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej;
- koordynowanie działań z zakresu integracji ze społeczeństwem osób ze statusem uchodźcy lub ochroną uzupełniającą;
- prowadzenie działań związanych z udzielaniem pomocy osobom i rodzinom poszkodowanym w wyniku zdarzeń o charakterze klęsk żywiołowych.[17]Za: https://www.gov.pl/web/uw-mazowiecki/wydzial-polityki-spolecznej (12.11.2021)
Wojewódzki Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności
Wojewódzki Zespół jest organem II instancji, właściwym do rozpatrywania odwołań od orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, wydawanych przez powiatowe i miejskie zespoły orzekające, działające na terenie województwa mazowieckiego.
Uwaga! Wojewódzki Zespół nie rozpatruje wniosków o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, jak również nie wydaje legitymacji osoby niepełnosprawnej oraz kart parkingowych.
Adres:
ul. gen. Andersa 30
00-210 Warszawa
tel. 22 695 75 40
fax 22 695 75 42
e-mail: sekretariatwzon@mazowieckie.pl
Adres korespondencyjny:
pl. Bankowy 3/5
00-950 Warszawa
Godziny pracy Zespołu:
poniedziałek – piątek w godz. 8.00 – 16.00
Przedłużenie ważności orzeczeń z uwagi na stan epidemii
Na podstawie art. 15h ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, z przyczyn związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, ważność orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, których ważność upływa w terminie od dnia 8 marca 2020 r., została ustawowo wydłużona do upływu 60. dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, jednak nie dłużej niż do dnia wydania nowego orzeczenia o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności.
Zmiany w obsłudze klienta w związku z epidemią
Z przyczyn związanych ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2, w okresie od dnia 8 marca 2020 r. do upływu 90. dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, w przypadku gdy lekarz – przewodniczący składu orzekającego uzna posiadaną dokumentację medyczną za wystarczającą do wydania orzeczenia, ocena może być wydana bez badania (podstawa prawna§ 2 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 marca 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 534) zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności).
Posiedzenia składów orzekających w Wojewódzkim Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności odbywają się z wyłączeniem osobistego badania stanu zdrowia osoby. Orzeczenia są wydawane w trybie zaocznym.
Istnieje możliwość osobistego udziału w posiedzeniu składu orzekającego w celu przeprowadzenia badania i wywiadu. W przypadku chęci osobistego stawiennictwa na posiedzeniu składu orzekającego należy poinformować o tym Wojewódzki Zespół przed wyznaczonym terminem, telefonicznie 22 695 75 40 w godzinach 08.00-16.00 lub poprzez pocztę elektroniczną e-mail: sekretariatwzon@mazowieckie.pl lub listownie na adres korespondencyjny: pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa.
W przypadku konieczności osobistego złożenia dokumentów/odebrania dokumentów w Wojewódzkim Zespole również prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny lub poprzez pocztę elektroniczną.
Jak do nas dojechać?
Siedziba Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Warszawie znajduje się naprzeciwko hotelu „Ibis” w pobliżu stadionu klubu sportowego „Polonia”.
Przystanek tramwajowy oznaczony jest nazwą „Muranowska” – jadąc z kierunku „Centrum” przystanek znajduje się przy budynku, gdzie mieści się Wojewódzki Zespól do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności (wejście od ul. Muranowskiej).[18]Za: https://www.gov.pl/web/uw-mazowiecki/organizacja 912.11.2021)
Samorząd Województwa
Centrum jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej – Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej.
Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej
ul. Grzybowska 80/82, 00-844 Warszawa
tel.: 22 376 85 00
fax 22 376 85 99
e-mail: mcps@mcps.com.pl
strona internetowa: http://mcps.com.pl
godziny otwarcia:
poniedziałek – piątek 8:00–16:00
Przedmiotem działalności Centrum jest realizowanie zadań własnych i zleconych Samorządu Województwa Mazowieckiego w zakresie:
- pomocy społecznej;
- profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;
- profilaktyki i rozwiązywania problemów narkomanii;
- przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu;
- rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych;
- przeciwdziałania przemocy;
- wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
Centrum może prowadzić szkolenia, konferencje, kursy w zakresie szeroko rozumianej pomocy społecznej dla placówek szkolnych, oświatowych, organizacji społecznych, stowarzyszeń, a także zainteresowanych osób fizycznych.
W wykonywaniu zadań Centrum współpracuje z:
- organami administracji rządowej i samorządowej;
- organizacjami pozarządowymi;
- osobami prawnymi;
- jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej;
- osobami fizycznymi – w zakresie niezbędnym do realizacji celów statutowych.[19]Za: https://mcps.com.pl/zadania-mcps/ (12.11.2021)
Powiat
Powiatowy Zespół do spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Radomiu
Adres:
ul. Wierzbicka 26/44,
26-600 Radom
Godziny pracy:
poniedziałek: od 8:00 do 16:00
od wtorku do czwartku: od 07:30 do 15:30
piątek: od 7:00 do 15:00
Zadania:
Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej, dotyczących orzekania o niepełnosprawności oraz realizacja porozumień zawartych między powiatami, dotyczących wykonywania zadań Powiatowego Zespołu na obszarze więcej niż jednego powiatu (Radomski, Białobrzeski, Grójecki, Kozienicki, Przysuski, Szydłowiecki, Zwoleński).[20]Za: https://zoon-radom.finn.pl/ (12.11.2021)
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
ul. Tadeusza Mazowieckiego 7
26-600 Radom
Tel. 48 381 50 70
Zadania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Radomiu
I. Zadania Powiatowego Centrum jako organizatora rodzinnej pieczy zastępczej:
- prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej;
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego;
- zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby;
- zapewnienie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych;
- organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy;
- współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności ośrodkami pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz z organizacjami społecznymi;
- prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej;
- zapewnianie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w zakresie prawa rodzinnego;
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej;
- prowadzenie działalności diagnostyczno – konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno – pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą;
- przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych oraz analizy sytuacji osobistej, rodzinnej i majątkowej kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- zapewnienie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego;
- przedstawianie staroście i radzie powiatu corocznego sprawozdania z efektów pracy
- zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;
- Organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki, w szczególności z powodów zdrowotnych lub losowych albo zaplanowanego wypoczynku.
II. Zadania Powiatowego Centrum w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej:
Do zadań własnych należą:
- opracowanie i realizacja 3 – letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych;
- zapewnianie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz placówkach opiekuńczo – wychowawczych;
- organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka oraz placówki opiekuńczo – wychowawcze i regionalne placówki opiekuńczo – terapeutyczne, przez wspieranie procesu usamodzielnienia;
- tworzenie warunków do powstawania i działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin pomocowych;
- prowadzenie placówek opiekuńczo – wychowawczych oraz placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym;
- organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka, rodzin pomocowych i dyrektorów placówek opiekuńczo – wychowawczych typu rodzinnego oraz kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka, lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego;
- organizowanie wsparcia dla rodzinnej pieczy zastępczej, w szczególności przez tworzenie warunków do powstawania:
- grup wsparcia
- specjalistycznego poradnictwa
- powoływanie centrów administracyjnych do obsługi placówek opiekuńczo – wychowawczych;
- zapewnienie przeprowadzenia przyjętemu do pieczy zastępczej dziecku niezbędnych badań lekarskich;
- prowadzenie rejestru danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz o osobach pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej, niezawodowej lub prowadzących rodzinny dom dziecka
- kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka;
- finansowanie:
- świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka, placówkach opiekuńczo – wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo – terapeutycznych, interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych lub rodzinach pomocowych, na terenie powiatu lub poza
- pomocy przyznawanej osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, placówki opiekuńczo – wychowawcze lub regionalne placówki opiekuńczo – terapeutyczne;
- szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego oraz szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka oraz dyrektorów placówek opiekuńczo – wychowawczych typu rodzinnego;
- sporządzanie sprawozdań rzeczowo – finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich Wojewodzie Mazowieckiemu w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
- przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji, o której mowa w art. 193 ust. 8 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej należą:
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
- finansowanie pobytu w pieczy zastępczej osób, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
III. Zadania Powiatowego Centrum z zakresu pomocy społecznej:
Do zadań własnych należą:
- opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka – po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami,
- prowadzenie specjalistycznego poradnictwa,
- przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
- pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się,
- pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą mającym trudności w integracji ze środowiskiem,
- prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób,
- prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej,
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
- szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu,
- doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu,
- podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej Wojewodzie Mazowieckiemu, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego.
- sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej;
Do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej należą:
- pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
- prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,
- udzielanie cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a ustawy o pomocy społecznej, pomocy w zakresie interwencji kryzysowej.
IV. Zadania Powiatowego Centrum wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie:
Do zadań własnych należą:
- Opracowanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
- Opracowanie i realizacja programów służących działaniom profilaktycznym mającym na celu udzielenie specjalistycznej pomocy, zwłaszcza w zakresie promowania i wdrożenia prawidłowych metod wychowawczych w stosunku do dzieci w rodzinach zagrożonych przemocą;
- Zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia;
- Zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach interwencji kryzysowej.
Do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej należą:
- Tworzenie i prowadzenie specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie;
- Opracowywanie i realizacja programów oddziaływań korekcyjno – edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie
V. z zakresu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych:
- opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie:
- rehabilitacji społecznej,
- rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia,
- przestrzegania praw osób niepełnosprawnych,
- współpraca z instytucjami administracji rządowej i samorządowej w opracowywaniu i realizacji programów, o których mowa w pkt 1,
- udostępnianie na potrzeby Pełnomocnika i samorządu województwa oraz przekazywanie Wojewodzie Mazowieckiemu uchwalonych przez Radę Powiatu programów, o których mowa w pkt 1, oraz rocznej informacji z ich realizacji,
- podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności,
- opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej tych osób,
- dofinansowanie:
- uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
- sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
- zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
- likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,
- rehabilitacji dzieci i młodzieży,
- dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej,
- realizacja programów celowych zleconych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na mocy porozumień, umów,
- przyznawanie środków na podjęcia działalności gospodarczej, rolniczej albo wniesienia wkładu do spółdzielni socjalnej,
- udzielanie dofinansowania do wysokości 50% oprocentowania kredytu bankowego zaciągniętego na kontynuowanie prowadzenia działalności gospodarczej albo własnego lub dzierżawionego gospodarstwa rolnego.
- zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy,
- zwrot kosztów adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych poniesionych w szczególności w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób stosownie do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności,
- zwrot kosztów adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej wykonywanie pracy lub funkcjonowanie w zakładzie pracy,
- zwrot kosztów zakupu i autoryzacji oprogramowania na użytek pracowników niepełnosprawnych oraz urządzeń technologii wspomagających lub przystosowanych do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności,
- zwrot kosztów zatrudnienia pracowników pomagających pracownikowi niepełnosprawnemu ,
- zwrot kosztów rozpoznania przez służby medycyny pracy,
- zlecanie zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej organizacjom pozarządowym,
- obsługa administracyjno-finansowa powiatowej społecznej rady do spraw osób niepełnosprawnych, będącej organem opiniodawczo-doradczym.
Bibliografia
Za: https://www.pcprradom.finn.pl/bipkod/004 (23.11.2021)
Gmina
Ośrodki Pomocy Społecznej miejskie, gminne, miejsko-gminne
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Jedlińsk
Warecka 19
26-660 Jedlińsk
gops@jedlinsk.pl
(48) 321 31 27
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Kowala
Kowala 115a
26-624 Kowala
gops@kowala.pl
(48) 610 17 60 w.25
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Pionki
Zwycięstwa 6
26-640 Pionki
pionki@ops.pl
(48) 384 82 52; 612 40 50
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Przytyk
Zachęta 57
26-650 Przytyk
gops_przytyk@interia.pl
(48) 618 00 95
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Wierzbica
Krasickiego 27
26-680 Wierzbica
gopswierzbica@poczta.onet.pl
(48) 618 24 21/56
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Wolanów
Radomska 20
26-625 Wolanów
gops@wolanow.pl
(48) 618 60 20 w.49
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Zakrzew
Zakrzew 51
26-652 Zakrzew
zakrzew@ops.pl
(48) 610 57 25, 610 54 88
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Jedlnia-Letnisko
Radomska 43
26-630 Jedlnia-Letnisko
j.sosnowska@jedlnia.pl
(48) 381 88 85
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Skaryszew
Słowackiego 6
26-640 Skaryszew
mgops@skaryszew.eu
(48) 610 32 84
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Iłża
Rynek 11
27-100 Iłża
mgops_ilza@poczta.onet.pl
(48) 341 22 35
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej Pionki
Leśna 5
26-670 Pionki
mops@mopspionki.pl
(48) 384 84 25/26/27/28
Domy Pomocy Społecznej
Dom Pomocy Społecznej w Jedlance
Dom Pomocy Społecznej
Jedlanka 10, 26-660 Jedlińsk
/dla osób przewlekle psychicznie chorych/
Tel/fax 0-48 321-30-26
więcej informacji na stronie: www.dpsjedlanka.pl
Charakterystyka Domu Pomocy Społecznej w Jedlance
Dom Pomocy Społecznej w Jedlance usytuowany jest przy trasie E77 Radom- Grójec
w województwie mazowieckim, znajduje się na terenie gminy Jedlińsk. Dom jest placówką stałego pobytu, dysponuje 140 miejscami przeznaczonymi dla mężczyzn i kobiet przewlekle psychicznie chorych. W Domu przebywają również osoby z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej.
Dom świadczy podstawowe usługi zgodnie ze standardem.
- usługi bytowe – zapewnienie optymalnych warunków życiowych
- usługi opiekuńczo-zdrowotne – zapewnienie całodobowej opieki medycznej, rehabilitacyjnej oraz opiekuńczej
- usługi wspomagające – zapewnienie indywidualnego rozwoju, usamodzielnianie
i aktywizowanie.
Pensjonariusze Domu Pomocy Społecznej w Jedlance zamieszkują w pokojach 1, 2 i 3- osobowych, urządzonych nowocześnie i wyposażonych w niezbędne udogodnienia z przyległymi łazienkami, które są dostosowane dla osób niepełnosprawnych. W budynku zainstalowana jest nowoczesna winda dostosowana do potrzeb mieszkańców. W DPS znajduje się również kaplica, w której odbywaj się msze święte w każdą niedzielę i święta Mieszkańcy DPS mogą rozwijać swoją osobowość i zainteresowania poprzez uczestniczenie w różnych formach terapii zajęciowej dostosowanych do możliwości psychofizycznych.
Mieszkańcy mają do dyspozycji:
- pracownię kulinarną
- pracownię dziewiarską
- pracownię plastyczną
- pracownię muzyczną
- pracownię komputerową oraz
- kącik biblioteczny
W naszej placówce działa również zespół muzyczny „MELOMANI”, który reprezentuje Dom Pomocy Społecznej w lokalnych, ogólnokrajowych oraz międzynarodowych przeglądach
i konkursach artystycznych. Świadczone są usługi medyczne w zakresie fizykoterapii, kinezyterapii i masażu przy użyciu sprzętu i urządzeń specjalistycznych.
Dom Pomocy Społecznej w Jedlance daje mieszkańcom poczucie bezpieczeństwa, stwarza atmosferę wzajemnego zaufania, a także daje poczucie autentycznej troski o ich codzienne sprawy.[21]Za; https://www.jedlankadps.pl/ 912.11.2021)
Dom Pomocy Społecznej w Krzyżanowicach
Dom Pomocy Społecznej
Krzyżanowice 219, 27-100 Iłża
/dla osób niepełnosprawnych intelektualnie /
Tel 048 616 30 27, 0-48 616-37-46,
fax 0-48 616-32-65
więcej informacji na stronie: www.dpskrzyzanowice.pl
Charakterystyka Domu Pomocy Społecznej Krzyżanowice
Dom Pomocy Społecznej w Krzyżanowicach jest placówką przeznaczoną dla osób niepełnosprawnych intelektualnie w różnym stopniu niepełnosprawności (głębokim, znacznym, umiarkowanym i lekkim).
Budynek Domu spełnia wymogi ogólnej dostępności. Dysponujemy pokojami jedno-, dwu- i trzyosobowymi, nowocześnie urządzonymi i wyposażonymi w niezbędne udogodnienia (łazienki dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, podjazdy). Na terenie Domu znajduje się kaplica, dobrze wyposażone zaplecze rehabilitacyjne, sale terapii zajęciowej. Dom usytuowany jest 2 km od Iłży, na dużej ogrodzonej posesji. W sąsiedztwie Domu usytuowany jest park podworski gwarantujący Mieszkankom możliwość przyjemnego spędzenia czasu wolnego, biblioteka, kościół i sklep.
W domu zatrudniona jest wykwalifikowana kadra gwarantująca wysoką jakość świadczonych usług. Zespołowo dbamy o inkluzję społeczną naszych Mieszkańców i ich integrację z lokalna społecznością. Dom oferuje Mieszkańcom szeroką ofertę zajęć w czasie wolnym, dbając o jej dostosowanie do indywidualnych zainteresowań, uzdolnień i możliwości psychoruchowych Mieszkańców W ramach troski o zachowanie przez naszych Mieszkańców radości życia organizujemy wycieczki, imprezy, spotkania okolicznościowe i zabawy taneczne z udziałem Uczestników z zaprzyjaźnionych placówek.
Zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą (strona internetowa), kontakt telefoniczny (numery: 048 616 30 27; 048 616 37 46, fax: 048 616 30 27; 048 616 37 46) lub e-mailowy: dyrektor@dpskrzyzanowice.com.pl[22]Za: https://dpskrzyzanowice.com.pl/ (12.11.2021)
Dom Pomocy Społecznej w Wierzbicy
Dom Pomocy Społecznej
ul. Sienkiewicza 37, 26-680 Wierzbica
/dla niepełnosprawnych intelektualnie dzieci i młodzieży z oddziałem dla osób
przewlekle somatycznie chorych/
Tel 0-48 618-20-59
fax 0-48 618-20-78
więcej informacji na stronie: www.dpswierzbica.finn.pl
Charakterystyka Domu Pomocy Społecznej w Wierzbicy
Dom jest przeznaczony dla osób dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie oraz dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, w stosunku do których nie ma możliwości zapewnienia właściwej opieki w miejscu zamieszkania.
Filia DPS w Wierzbicy przeznaczona dla osób przewlekle somatycznie chorych z rozszerzonym zakresem świadczonych usług na rzecz osób z chorobą Alzheimera.[23]Za: https://www.spradom.finn.pl/bipkod/006/005 (12.11.2021)
Do zakresu działania jednostki należy w szczególności: Świadczenie podstawowych usług na rzecz osób intelektualnie niepełnosprawnych w zakresie:
1. potrzeb bytowych zapewniając:
- miejsce zamieszkania,
- wyżywienie, odzież i obuwie,
- utrzymanie czystości,
2. usług opiekuńczych:
- pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- pielęgnacji,
- pomocy w załatwianiu spraw osobistych,
3. usług wspomagających polegających na:
- umożliwianiu udziału mieszkańcom w terapii zajęciowej,
- realizacji potrzeb religijnych mieszkańców domu,
- udziału mieszkańców w imprezach kulturalnych i turystycznych,
- podnoszeniu sprawności i aktywizacji mieszkańców,
- zapewnienie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
- zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
- przestrzeganiu praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,
- załatwiania skarg i wniosków mieszkańców, 4. usług zdrowotnych polegających na:
- umożliwieniu korzystania z przysługujących uprawnień do świadczeń zdrowotnych i zaopatrzenia w leki, artykuły sanitarnej środki pomocnicze oraz przedmioty ortopedyczne,
- zapewnienie opieki pielęgnacyjnej na poziomie obowiązującym w domach pomocy społecznej, 5. usług edukacyjnych:
- uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych,
- uczenia i wychowywania przez doświadczenie życiowe. Opieka wychowawcza i społeczna z zakwaterowaniem.[24]Za: https://www.spradom.finn.pl/res/serwisy/bip-spradom/komunikaty/_006_005_33020.pdf?version=1.0 912.11.2021)
Dzienny dom
Dzienny Dom – program „Senior – WIGOR” Radom
26-600 Radom,
Rwańska 7
48 386 99 98
kontakt@senior-wigor.radom.pl
Charakterystyka Dziennego Domu „Senior+”
Głównym celem Dziennego Domu „Senior+” w Radomiu jest zapewnienie wsparcia dla radomskich seniorów (30 osób powyżej 60 roku życia, w szczególności nieaktywnych zawodowo lub/i samotnych) poprzez udzielanie pomocy w czynnościach dnia codziennego, zapewnienie minimum jednego posiłku dziennie, umożliwienie korzystania z usług wspomagających oraz udział w zajęciach ruchowych, sportowo-rekreacyjnych i aktywizujących, a także kulturalno-oświatowych i edukacyjnych.
W Dziennym Domu „Senior+” seniorzy będą mogli poprawić swoją kondycję fizyczną oraz psychiczną. Dzięki tym działaniom niwelowane będzie zagrożenie ich wykluczenia i marginalizacji społecznej poprzez następujące rodzaje zajęć i usług:
- terapie zajęciowe ( kulinarne, plastyczne, krawiecko-dziewiarskie i ogrodnicze),
- pomoc psychologiczną,
- zajęcia aktywności ruchowej,
- zajęcia sportowo – rekreacyjne (w tym nordic walking),
- zajęcia taneczne,
- muzykoterapię,
- biblioterapię i czytanie prasy, korzystanie z zasobów Internetu,
- trening samoobsługi oraz trening dnia codziennego (m.in. pranie, prasowanie, sprzątanie, przygotowywanie posiłków, zmywanie),
Ponadto zapewniony będzie gorący posiłek, a w ramach warsztatów kulinarnych uczestnicy Dziennego Domu „Senior+” będą także mogli przygotowywać posiłki samodzielnie.[25]Za: http://www.radom.pl/page/4913,dzienny-dom-senior—wigor.html (12.11.2021)
Rodzinne Domy Pomocy
Rodzinny dom pomocy
W przypadku braku możliwości zapewnienia usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania osoba wymagająca z powodu wieku lub niepełnosprawności pomocy innych osób może korzystać z usług opiekuńczych i bytowych w formie rodzinnego domu pomocy.
Rodzinny dom pomocy stanowi formę usług opiekuńczych i bytowych świadczonych całodobowo przez osobę fizyczną lub organizację pożytku publicznego dla nie mniej niż trzech i nie więcej niż ośmiu zamieszkujących wspólnie osób wymagających z powodu wieku lub niepełnosprawności wsparcia w tej formie.[26]https://www.gov.pl/web/rodzina/rodzinny-dom-pomocy (23.11.2021)
Wrzos
Rodzinny dom opieki – Kalinowska D.
Dom Opieki w Radomiu
Adres: Jana III Sobieskiego 2, 26-617 Radom
514 438 158
Warsztaty Terapii Zajęciowej
Warsztaty Terapii Zajęciowej w Jedlance Starej
Jedlanka Stara 96
27-100 Iłża
Tel. 48 334 12 15
e-mail: wtzjedlanka@caritas.pl
Uczestnikami warsztatów mogą być osoby posiadające prawnie potwierdzony status niepełnosprawności, niezdolne do podjęcia pracy. Osoby niepełnosprawne muszą posiadać w swoim orzeczeniu skierowanie do zajęć na warsztatach, wystawiane przez Zespół ds. orzekania o niepełnosprawności działający przy starostwie. Uczestnicy mają zapewniony dowóz samochodem przystosowanym do przewozu osób na wózkach.
Uczestnicy otrzymują miesięcznie środki finansowe w ramach tzw. treningu ekonomicznego, ich wysokość jest zależna od systematyczności uczęszczania na zajęcia oraz zaangażowania w pracę. Zajęcia prowadzone są na sześciu pracowniach oraz na sali rehabilitacji. Prace u nas wykonane wystawiane i sprzedawane są na różnych imprezach kulturalnych, kiermaszach, wystawach na terenie woj. mazowieckiego .
Wniosek do uzyskania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności można wybrać w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, mieszczącym się w budynku Starostwa Powiatowego[27]Za: http://www.wtzjedlanka.caritas.pl/p,63,warunki-uczestnictwa (12.11.20210
Warsztaty Terapii Zajęciowej w Młodocinie Większym
Młodocin Większy 25
26-625 Wolanów
Tel. 507 368 847
e-mail: wtz.pozytywni@op.pl
Stowarzyszenie Przyjaciół Młodocina Większego i Osób Niepełnosprawnych zostało formalnie zarejestrowane w grudniu 2012 roku. Członkowie Stowarzyszenia to osoby młode, które z niebywałą pasją i zaangażowaniem oddają się pracy społecznej na rzecz drugiego człowieka. Ze szczególną troską traktują problemy niepełnosprawnych, a także innych potrzebujących głównie mieszkańców wsi Młodocin.. Stowarzyszenie istnieje z potrzeby serca, aby nieść wszechstronną pomoc we wszystkich dziedzinach życia osobom niepełnosprawnym, a w szczególności osobom z terenów wiejskich. Misją Stowarzyszenia jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i zawodowemu osób niepełnosprawnych, a także integracja i promocja pozytywnego wizerunku osób niepełnosprawnych w środowisku. W siedzibie organizacji znajdują się sale i pracownie terapeutyczne, w których podopieczni rozwijają umiejętności życia codziennego.
Od 2013 roku Stowarzyszenie prowadzi Warsztaty Terapii Zajęciowej, w których podopieczni biorą czynny udział w procesie terapeutycznym i treningach samodzielności.[28]Za: https://razemdlaradomki.pl/pozytywni-pl (12.11.2021)
Warsztaty Terapii Zajęciowej w Pionkach
ul. Leśna 3
26-670 Pionki
Tel. 48 384 84 65 (66), (67)
Fax:48 384 84 68
e-mail: wtzpionki@wp.pl
Warsztat Terapii Zajęciowej jest placówką pobytu dziennego dla osób niepełnosprawnych posiadających w orzeczeniu o niepełnosprawności wskazania do uczestnictwa w terapii. Zajęcia terapeutyczne prowadzone w warsztacie w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej mają na celu rozwijanie umiejętności :
- wykonywania czynności życia codziennego,
- zaradności osobistej,
- psychofizycznych sprawności,
- zawodowych umiejętności umożliwiających udział w szkoleniach zawodowych albo podjęcia zatrudnienia.[29]Za: https://www.pcprradom.finn.pl/bipkod/028 (12.11.2021)
Środowiskowe Domy Samopomocy
Środowiskowy Dom Samopomocy
Środowiskowy Dom Samopomocy świadczy usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi I treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym.
Środowiskowe Domy Samopomocy dzielą się na następujące typy:
- Typ A – dla osób przewlekle psychicznie chorych,
- Typ B – dla osób z niepełnosprawnością intelektualną,
- Typ C – dla osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych,
- Typ D – dla osób ze spektrum autyzmu lub niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Ustawa o pomocy społecznej określa, że okres korzystania z miejsca całodobowego pobytu w ŚDS nie może być jednorazowo dłuższy niż 3 miesiące, z możliwością przedłużenia do 6 miesięcy w uzasadnionych przypadkach, przy czym maksymalny okres pobytu całodobowego osoby niepełnosprawnej w roku kalendarzowym nie może być dłuższy niż 8 miesięcy.
ŚDS z miejscami całodobowego pobytu, w okresie skierowania uczestnika na taki pobyt, zapewnia usługi odpowiednie do jego niezbędnych potrzeb, w tym co najmniej10 godzinna dobę przeznacza się na czas wolny i wypoczynek nocny uczestnika.
ŚDS działa co najmniej 5 dni w tygodniu po 8 godzin dziennie, w tym co najmniej przez 6 godzin dziennie są prowadzone zajęcia z uczestnikami, a pozostały czas przeznacza się na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć, uzupełnianie prowadzonej dokumentacji, a także zapewnienie opieki uczestnikom w trakcie dowożenia na zajęcia lub odwożenia po zajęciach, jeżeli ŚDS zapewnia usługi transportowe
Źródło:
Za: https://www.gov.pl/web/rodzina/srodowiskowe-domy-samopomocy-informator (24.11.2021)
Za: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/srodowiskowe-domy-samopomocy-17667816 (24.11.2021)
Środowiskowy Dom Samopomocy Jedlanka
Jedlanka 10
26-660 Jedlińsk
Tel. 48 312 14 66
e-mail: sdsjedlanka@gmail.com
Powiat radomski ziemski dla osób przewlekle psychicznie chorych i dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
Środowiskowy Dom Samopomocy Pionki
ul. Jordanowska 1
26-670 Pionki
Tel. 48 612 18 10
e-mail: sds@mopspionki.pl
Miasto Pionki dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
Środowiskowy Dom Samopomocy Podkońce 99
27-353 Rzeczniów
tel.: 48 61 67 115
sdspodkonce@wp.pl
Środowiskowy Dom Samopomocy Radom ul. Dzierzkowska 9
ul. Dzierzkowska 9
26-600 Radom
Tel. 48 364 07 21
e-mail: sds.radom@neostrada.pl
Miasto Radom dla osób przewlekle psychicznie chorych i dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
Środowiskowy Dom Samopomocy Radom ul. Sobótki 5
ul. Sobótki 5
26-600 Radom
Tel. 48 360 35 02
e-mail: stowarzyszenierazem@op.pl
Stowarzyszenie na Rzecz Osób Niepełnosprawnych RAZEM w Radomiu dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
Centra Opiekuńczo-Mieszkalne ponadlokalne i lokalne
Centrum Opiekuńczo-Mieszkalne
Powiat Radomski zrealizuje budowę Centrum Opiekuńczo-Mieszkalnego w Krzyżanowicach koło Iłży. Nowa placówka ma zapewniać wszechstronne wsparcie i opiekę dorosłym osobom niepełnosprawnym.[30]https://radioplus.com.pl/region/52984-w-krzyzanowicach-powstanie-powiatowe-centrum-opiekunczo-mieszkalne
Celem utworzenia Centrów opiekuńczo-mieszkalnych jest uzupełnienie systemu wsparcia osób niepełnosprawnych, poprzez stworzenie dodatkowej usługi w postaci zapewnienia możliwości zamieszkiwania w formie pobytu dziennego lub całodobowego.
Osoby, do których kierowany jest Program, obok różnorodnego wsparcia (w tym w zakresie potrzeb zdrowotnych, pielęgnacyjnych, zapobiegania wtórnym powikłaniom, stymulowania
i rozwijania sprawności ruchowej, kompetencji poznawczych oraz społecznych), będą miały zapewnioną możliwość niezależnego/samodzielnego i godnego funkcjonowania na miarę swoich potrzeb i takie zadania mają realizować Centra opiekuńczo-mieszkalne.[31]Za: https://niepelnosprawni.gov.pl/art,920,nabor-wnioskow-w-ramach-programu-centra-opiekunczo-mieszkalne 15.11.2021)
Usługi Opieki wytchnieniowej
Opieka wytchnieniowa
Opieka wytchnieniowa to forma wsparcia dla opiekunów osób niepełnosprawnych. Jej istotą jest zapewnienie opieki osobie niesamodzielnej, dzięki czemu jej opiekun może odpocząć od codziennych obowiązków, załatwić swoje sprawy czy skorzystać z poradniczego wsparcia lub nauki w zakresie pielęgnacji czy rehabilitacji.
- Co to jest opieka wytchnieniowa?
Opieka wytchnieniowa to element systemu pomocy społecznej. Jest czasową usługą opiekuńczą nad osobą niesamodzielną. Zarówno weekendowa, kilkudniowa czy kilkunastodniowa opieka w zastępstwie za opiekuna faktycznego jest możliwa w związku ze zdarzeniem losowym, potrzebą załatwienia spraw życia codziennego lub odpoczynkiem opiekuna faktycznego.
Oznacza to, że wyznaczone przez powiat placówki mogą czasowo przejąć opiekę nad chorym w formie usług opiekuńczych i usług specjalistycznych.
Opieka wytchnieniowa może być realizowana poprzez zapewnienie usług w:
- dziennych ośrodkach wsparcia,
- placówkach całodobowych,
- jednostkach systemu oświaty,
- ośrodkach urlopowych,
- zakładach opiekuńczo-pielęgnacyjnych,
- poprzez pomoc w miejscu zamieszkania.
- Dla kogo opieka wytchnieniowa?
Kto może skorzystać z opieki wytchnieniowej? Program kierowany jest do członków rodzin lub opiekunów, którzy wymagają wsparcia w postaci doraźnej, czasowej przerwy w sprawowaniu bezpośredniej opieki nad:
dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności i mającym wskazania do:
- konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji,
- konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
osobami ze znacznym stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniami równoważnymi.
- Na czym polega opieka wytchnieniowa?
Usługa opieki wytchnieniowej jest przyznawana na podstawie Karty zgłoszenia do programu. Polega ona na pomocy w:
- poruszaniu się i przemieszczaniu,
- pielęgnacji,
- zapewnieniu przygotowania i podania posiłków,
- higieny osobistej i kontroli czynności fizjologicznych,
- czystości w miejscu przebywania,
- wspólnym spędzaniu czasu.
- Forma opieki wytchnieniowej
Opieka wytchnieniowa jest organizowana przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach usług opiekuńczych, a realizowana przez opiekunki środowiskowe. Może być również świadczona na zasadach komercyjnych.
Program jest realizowany w różnych formach:
- świadczenia usługi opieki wytchnieniowej w ramach pobytu dziennego w miejscu zamieszkania osoby z niepełnosprawnością, ośrodku wsparcia bądź innym miejscu wskazanym przez uczestnika Programu, które otrzyma pozytywną opinię realizatora Programu,
- świadczenia usługi opieki wytchnieniowej w ramach pobytu całodobowego w ośrodku wsparcia, w ośrodku lub placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom z niepełnosprawnością wpisaną do rejestru właściwego wojewody czy innym miejscu wskazanym przez uczestnika Programu, które otrzyma pozytywną opinię realizatora Programu,
- świadczenia usługi opieki wytchnieniowej poprzez zapewnienie członkom rodziny lub opiekunom możliwości skorzystania ze specjalistycznego poradnictwa psychologicznego lub terapeutycznego oraz wsparcia w zakresie nauki pielęgnacji, rehabilitacji czy dietetyki. [32]Za: https://portal.abczdrowie.pl/opieka-wytchnieniowa (15.11.2021)
Asystent osoby niepełnosprawnej
Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej
Usługi asystenta osobistego powinny przyczyniać się do umożliwienia prowadzenia przez osoby niepełnosprawne bardziej aktywnego i samodzielnego życia oraz poprawy ich funkcjonowania i mogą polegać w szczególności na:
- pomocy w wyjściu, powrocie oraz /lub dojazdach np. do pracy, na rehabilitację, zajęcia terapeutyczne, do ośrodków kultury,
- pomocy w zakupach i załatwianiu spraw urzędowych.
Adresatami programu są pełnoletnie osoby niepełnosprawne posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne do w/w, zamieszkałe na terenie powiatu radomskiego, które wymagają usługi asystenta w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
Limit godzin usług asystenta przypadających na jedną osobę niepełnosprawną wynosi nie więcej niż 30 godzin miesięcznie. Osoba niepełnosprawna nie ponosi odpłatności za usługi asystenta.
W czasie korzystania z usług asystenta w ramach Programu „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” osoba niepełnosprawna nie może korzystać z usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 roku poz. 1507 z późn. zm.), a także z usług, o których mowa w Programach Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pn. „Opieka wytchnieniowa” oraz „Usługi opiekuńcze dla osób niepełnosprawnych”.
Osoba niepełnosprawna może samodzielnie wybrać osobę, która będzie świadczyć dla niej usługi asystenta.
Usługi asystenta w ramach Programu mogą świadczyć:
- osoby posiadające dyplom potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w zawodzie asystent osoby niepełnosprawnej,
- osoby z wykształceniem przynajmniej średnim posiadające, co najmniej roczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom niepełnosprawnym.
Osoba, która chce zostać uczestnikiem Programu lub jej opiekun prawny zobowiązana/-y jest złożyć następujące dokumenty, które będą podstawą do przyznania usług asystenta:
1) wypełnioną i podpisaną Kartę zgłoszenia Uczestnika do Programu „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” – edycja 2019-2020,
2) kserokopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego,
3) klauzulę informacyjną Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Radomiu wraz z oświadczeniem o zapoznaniu się z treścią (składa uczestnik Programu o odrębnie inne pełnoletnie osoby posiadające zdolność do czynności prawnych, których dane osobowe zostały przekazane do Realizatora Programu w karcie zgłoszenia, o której mowa w pkt 1).[33]Za: https://www.pcprradom.finn.pl/bipkod/22867581 (15.11.2021)
Kluby seniora
Kluby Senior+ w Gminie Skaryszew:
Klub Senior+ w Skaryszewie przy ul. Targowej 14 26-640 Skaryszewie.
Klub Senior+ Radomska 52, 26-640 Makowiec 26-640 Makowiec
Działające ośrodki wsparcia poprzez swoje działania takie jak: wspieranie i propagowanie idei aktywnego życia wśród seniorów, przekazywanie wartości i doświadczeń młodemu pokoleniu, przekazywanie dziedzictwa kulturowego, edukacje plastyczną, która będzie bodźcem do konstruowania działań i podniesienia poczucia własnej wartości, rozwój lokalnej samorealizacji, solidarności i tworzenie więzów samopomocy, będzie rozwijał integrację międzypokoleniową.[34]https://skaryszew.pl/cms/29148/klub-senior–
Organizacje pozarządowe
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE
- Stowarzyszenie Otwarta Rzeczpospolita
- Helsińska Fundacja Praw Człowieka
- Centrum Praw Kobiet
- Fundacja OŚKA
- Centrum Wolontariatu
- Stowarzyszenie Monar
- Stow. na Rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych
- Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce
- Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej
- Federacja na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny
- Polski Czerwony Krzyż
- Społeczna Fundacja „Ludzie Dla Ludzi”
- Stowarzyszenie „Amnesty International”
- Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych
- Stowarzyszenie Debra Polska Kruchy Dotyk
- Fundacja Instytut Spraw Publicznych
- Społeczna Krajowa Sieć Ratunkowa
- Polskie Radio Obywatelskie
- Stowarzyszenie Stop Korupcji
- Klub Myśli Społecznej Lewiatan
- Zachodniopomorskie Tow. Praw Zwierząt
- Habitat for Humanity Wrocław
- Fundacja na Rzecz Ludzi Otyłych „LINIA”
- Ognisko TKKF „Przyjaciel Konika”
- Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych WARIANT
- Sportowe Stowarzyszenie na rzecz Integracji Społecznej BARKA
- Psycho-Edukacyjny Gabinet Anomalii Zachowań
- Ognisko TKKF „Jedność”
- TEK Zielone Zagłębie
- Fundacja Kultury i Sportu „Prawobrzeże”
- Stowarzyszenie Jeździeckie Osób Niepełnosprawnych HIPPOLAND
- Fundacja „Ostatni Rejs”
- Fundacja Kultury Zamek Górków
- Stowarzyszenie Pomocowo-Rozwojowe „Bory Tucholskie”
- Stowarzyszenie Wspierania i Rozwoju Wsi „Ecoeurowieś”
- Fundacja „Uwolnienie”
- Fundacja „Finestra”
- Aeroklub Polski
- Uczniowski Klub Sportowy „Kaliber”
- Stowarzyszenie literacko – filozoficzne „Manufaktura”
- Stowarzyszenie Pacjentów „Primum Non Nocere”
- Ośrodek Hospicjum Domowe
- Fundacja „Niezależne Forum Akademickie”
- Wadowickie Stowarzyszenie Integracji Społecznej Klub Abstynętów „VIKTORIA”
- Fundacja Rozwoju Świętochłowic
- Lubuskie Centrum Aktywizacji i Wsparcia VERTE
- USAID
- Ogólnopolski Związek Bezrobotnych
- Młodzieżowy Klub Żeglarski \”BRYZA\” Goleniów
- Stowarzyszenie Przyjaciół i Sympatyków Ekologii „Zielona Ziemia”
- Fundacja Pomocy Dzieciom i Seniorom „Wioska Serca im. Jana Pawła II”
- Polskie Towarzystwo Turystyczno Krajoznawcze Oddział Ziemi Elbląskiej
- Żywiecka Fundacja Rozwoju
- „Niezwykłe Dzieci” Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z ADHD i innymi Dysfunkcjami w Katowicach
- STOWARZYSZENIE na rzecz BEZPIECZEŃSTWA OBYWATELI
- Stowarzyszenie Przyjaciół Pomorza Zachodniego Klub Szczeciński
- Stowarzyszenie Polska Sieć Gospodarcza
- Chrześcijańskie Stowarzyszenie Akademickie[35]Za: https://www.ekonomiaspoleczna.gov.pl/Organizacje,pozarzadowe,523.html (15.11.2021)
Inne podmioty w tym świetlice, kluby, ogniska
Centrum Rozwoju Osobowości dla Dzieci i Młodzieży – Placówka Wsparcia Dziennego
26-600 Radom, ul. Pułaskiego 9
48 360 24 63
radom@karan.pl
Stowarzyszenie Katolicki Ruch Antynarkotyczny „Karan”
26-600 Radom,
ul. Pułaskiego 9
Katolicka Świetlica Profilaktyczno -Wychowawcza „Oratorium”
26-600 Radom,
ul. Wernera 7A
48 36 315 50
swietlica_michalitki@wp.pl Z
Agromadzenie Sióstr Św. Michała Archanioła
26-600 Radom,
ul. Wernera 7A
Świetlica Środowiskowa z elementami socjoterapii „Szansa”
26-624 Kowala Stępocina,
Kowala 105 A
48 610 17 60 wew.54
szansa@kowala.pl
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
26-624 Kowala,
Kowala 105 A
Świetlica Radomskiego Towarzystwa Dobroczynności
26-600 Radom,
ul. 25-go Czerwca 79
48 384 78 76
biuro@rtd.radom.pl
Radomskie Towarzystwo Dobroczynności
26-600 Radom,
ul. Czachowskiego 42
Placówka Wsparcia Dziennego – Świetlica Akademia Młodych
26-600 Radom,
ul. Kościelna 3
48 365 29 29
mbinkowska@caritas.pl
Caritas Diecezji Radomskiej
26-600 Radom,
ul. Kościelna 5
Placówka Wsparcia Dziennego- Świetlica Fan-Fara
26-600 Radom,
ul. Grodzka 10
48 38 90 048
506 348 903
mirnov@wp.pl
Parafia Rzymsko-Katolicka Św. Jana Chrzciciela (Fara)
26-600 Radom,
ul. Rwańska 6/20
Placówka Wsparcia Dziennego „PRZYJACIELE”
26-670 Pionki,
ul. Leśna 5
48 384 84 27
mops@mopspionki.pl
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
26-670 Pionki,
ul. Leśna 5
Placówka Wsparcia Dziennego „Radosny Zakątek”
26-600 Radom,
ul. Lubońskiego 2
533 523 043
perspektywy.nowe@gmail.com
Stowarzyszenie na rzecz wspierania rodzin „Nowe Perspektywy”
26-600 Radom,
ul. Lubońskiego 2
Przypisy